WYSZUKIWANIE: PROSTE ZŁOŻONE ZSZYWKA ?

informacja o czasie dostępu

Gazeta Stołeczna nr 157, wydanie waw (Warszawa) z dnia 2000/07/07, str. 9
JACEK MARCZEWSKI, MARZENA HMIELEWICZ, PIOTR MOLĘCKI

[pagina] EURO 2000 - PRZEŻYJMY TO JESZCZE RAZ

BEATA KĘCZKOWSKA;BARBARA BORYS-DAMIĘCKA; KRZYSZTOF NIESIOŁOWSKI; PIOTR DUDA; ANNA SAPIEGO; TOMASZ MĘDRZAK

Letni eksperyment

Repertuary teatrów na lipiec

Warszawskie teatry grają w wakacje! Krytycy nie będą mogli już narzekać, a radni przestaną się dziwić, że aktorzy mają takie długie urlopy. Tylko dyrektorzy teatrów martwią się, czy dopisze publiczność.

Jeszcze do niedawna koniec czerwca był początkiem sezonu ogórkowego w teatrach. Prasa biła na alarm, że nie ma żadnego festiwalu teatralnego, że tyle scen jest niewykorzystanych. Po drugiej stronie barykady stawali dyrektorzy teatrów. Tłumaczyli, że aktorzy muszą mieć urlopy. Dowodzili, że z miasta wyjechali studenci i uczniowie, którzy stanowią niebagatelny procent teatralnej publiczności. Przekonywali, że turyści nie są zainteresowani oglądaniem przedstawień po całym dniu zwiedzania, a ci, którzy w mieście zostali, marzą wyłącznie o tym, aby jak najszybciej je opuścić.

W tym roku jest inaczej. Teatry otwierają szeroko swoje podwoje, i to na całe wakacje. Nastąpiło ponadsceniczne porozumienie i kiedy jedni pójdą na urlop, drudzy właśnie zaczną grać. Na afiszach przedstawienia dla dzieci, występy kabaretów, ale też najnowsze premiery - adaptacje Dostojewskiego i Gombrowicza.

Bajki w Adekwatnym

Teatr Adekwatny zaprosi najmłodszych widzów dwukrotnie. Na początek - 16 lipca - „Dzikie łabędzie” według baśni Andersena. Pod koniec miesiąca 30 lipca scena przy Brzozowej zaproponuje widzom „Małego Księcia” Saint-Exupery’ego. Obydwa spektakle wyreżyserowała Magda Teresa Wójcik, muzykę skomponował Mikołaj Hertel, scenografię i kostiumy przygotowała Liliana Jankowska.

Różnorodnie w Ateneum

Kto w lipcu trafi do teatru przy Jaracza, będzie miał w czym wybierać. Teatr serwuje widzom i spektakl muzyczny, i komedie, i analizy małżeńskiego pożycia. Na scenie głównej dziś, w sobotę i w niedzielę „Herbatka u Stalina” Ronalda Harwooda w reżyserii Tomasza Zygadły. Występują m.in. Marzena Trybała, Magdalena Zawadzka, Marian Kociniak. Od 10 do 13 lipca zaplanowano „Opętanych” Witolda Gombrowicza w adaptacji i reżyserii Andrzeja Pawłowskiego.

Ireneusz Krosny, czyli „Teatr jednego mima”, zaprezentuje się publiczności 14 i 15 lipca. Od 20 widzów wzruszać i bawić będzie „Cyrano de Bergerac” z Piotrem Fronczewskim w roli tytułowej. Sztukę wyreżyserował Krzysztof Zaleski.

Przez lipiec na Scenie 61 aż cztery propozycje, wszystkie będą grane po trzy dni. Na początek będą to: „Libertyn” z kreacją Leonarda Pietraszaka i „Związek otwarty” z Ewą Wiśniewską i Leonardem Pietraszakiem. W drugiej połowie miesiąca Magdalena Zawadzka i Andrzej Zieliński wystąpią w sztuce o kryminalnym zabarwieniu - „Mr Love” Karoline Leach. Później w historii o małżeństwie, które przeżyło ze sobą kilkadziesiąt lat, by odkryć, że nic ich nie łączy, wystąpią Anna Seniuk i Jan Matyjaszkiewicz. Spektakl „Odchodził mężczyzna od kobiety” zakończy lipcową działalność Sceny 61.

Od 19 lipca Na Scenie Na Dole „Trzy razy Piaf” - piosenki z repertuaru Edith Piaf śpiewać będą: Katarzyna Groniec, Katarzyna Łochowska-Mazurek i Krystyna Tkacz. Przedstawienie w reżyserii Artura Barcisia odtwarza atmosferę francuskich kafejek.

Goście w Baju

Zespół teatru Baj jest na urlopach, ale teatr działa. Przez lipiec na scenie przy Jagiellońskiej prezentują się goście: Olsztyński Teatr Lalek, Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum”, Teatr Lalek „Arlekin” z Łodzi i teatr Maska z Rzeszowa.

Małym widzom proponują klasykę, baśnie dobrze znane i najbardziej kochane. Już od kilku dni maluchy śledzą losy rezolutnego Szewczyka w baśni „O straszliwym smoku, dzielnym Szewczyku, prześlicznej królewnie i królu Gwoździku”. W nadchodzącym tygodniu bawić się będą, oglądając przygody „Pinokia” i „Kota w butach”. Potem zaznają orientalnych wrażeń na przedstawieniu „Wyspa demonów”, którego bohaterami są mieszkańcy japońskiej wioski. Na koniec miesiąca wilk zaczai się na małą dziewczynkę w historii znanej chyba wszystkim dzieciom, czyli w baśni „Czerwony Kapturek”.

Montownia w Collegium Nobilium

W Collegium Nobilium króluje teatr Montownia. Nie dość, że daje własne przedstawienia, ma zamiar zapraszać gości.

Od dziś do 18 lipca montowniacy zapraszają na swój najnowszy spektakl „Trans-Atlantyk” Gombrowicza w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza.

Dziś o godz. 17.30 letnią działalność Collegium zainauguruje wernisaż wystawy fotografii Jacka Poremby - artysty fotografika współpracującego z teatrem Montownia. Ekspozycja będzie prezentowana do 18 lipca w foyer Collegium Nobilium od godziny 17.30 do rozpoczęcia spektaklu o godz. 19.

Kabaret w Dramatycznym

W sobotę na dużej scenie Teatru Dramatycznego premiera przedstawienia kabaretowego „Zazum”. Według zapowiedzi twórców spektaklu ma być lirycznie i absurdalnie. Autorem tekstów i muzyki jest Dariusz Rzontkowski. Spektakl reżyseruje Łukasz Kos, występują m.in.: Edyta Jungowska, Agnieszka Kotlarska, Marcin Dorociński.

Od 13 do 15 w Dramatycznym grać będą spektakl „O ministrze, który przysięgi dotrzymał” zrealizowany pod kierunkiem Piotra Cieślaka na podstawie staroindyjskiej baśni. Z tą sztuką teatr występował na IV Międzynarodowym Festiwalu Bhasy w Kerali. Autorem baśni „O ministrze...” jest dramaturg indyjski Bhasa, który tworzył w 300 roku naszej ery. Do niedzieli zaś na Scenie im. Haliny Mikołajskiej wystawiane jest „Farrago” Lidii Amejko. Ta niedawna premiera Dramatycznego opowiada o wielkim gwiazdorze filmów akcji, który ulega wypadkowi. Staje przed Najwyższym Trybunałem, a tam musi się rozliczyć z życia i postępowania postaci, które grał. Na scenie zobaczymy Henryka Machalicę, Zdzisława Wardejna i Wojciecha Wysockiego. Reżyseruje Bożena Suchocka.

„Listy” w Nowym

W ten weekend w Nowym „Listy miłosne” - sztuka o związku dwóch silnych osobowości, w której występują Barbara Bursztynowicz i Krzysztof Janczar. W lipcu na scenie przy Puławskiej zaplanowano kilka recitali Edyty Jungowskiej. Rozśmieszać będzie kabaret Antykwariat.

Po latach na Ochocie

W lipcu na scenie Teatru Ochoty spektakl zrealizowany na podstawie powieści Mervyna Jonesa „John i Mary”. Teatr powraca do tej sztuki po dłuższej przerwie, przed laty występowali w niej z ogromnym powodzeniem Bożena Stryjkówna i Tomasz Mędrzak. Teraz Mędrzakowi partneruje Agnieszka Sitek. Sztukę reżyserują Bożena Stryjkówna i Tomasz Mędrzak. Spektakl będzie grany również na początku sierpnia, po nim wejdzie na afisz „Edukacja Rity”.

Ogródki w Dolinie Szwajcarskiej

Dziewiąta edycja konkursu teatrów ogródkowych rozpocznie się już w poniedziałek. Do tego roku była to niemal jedyna scena, gdzie latem można było obejrzeć przedstawienia teatralne.

W tym roku wystąpią grupy teatralne z Wrocławia, Krakowa, Bielska-Białej, Chorzowa, Zielonej Góry i oczywiście z Warszawy. W repertuarze recitale piosenek miłosnych, sceniczne adaptacje Fredry, Lorki, Szekspira, a nawet Biblii. W każdy wakacyjny poniedziałek na ogródkowej scenie prezentowane będą dwa spektakle - o 19 i 20.15.

Dostojewski w Rozmaitościach

W Rozmaitościach do niedzieli „studium o miłości, świętości i o cierpieniu”, czyli „Książę Myszkin” w reżyserii Mikołaja Warianowa z Cezarym Kosińskim w roli tytułowej. Partnerują mu m.in.: Magdalena Cielecka, Robert Więckiewicz, Aleksandra Popławska.

W środę 12 lipca na scenę przy Marszałkowskiej powróci „Shopping & Fucking” współczesnego dramatopisarza brytyjskiego Marka Ravenhilla. Występują: Maria Seweryn, Arkadiusz Jakubik, Rafał Mohr, Robert Więckiewicz, Marek Żerański. Od 18 lipca w teatrze przy Marszałkowskiej grane będą „Dzieła wszystkie Szekspira”.

Kobieta na Scenie Prezentacje

Teatr Scena Prezentacje wystawia do niedzieli komedię Oskara Wilde’a „Kobieta bez znaczenia” w reżyserii Romualda Szejda z udziałem m.in.: Olgi Borys, Marii Pakulnis, Hanny Stankówny, Bohdana Ejmonta, Michała Trońskiego, Witolda Skarucha. To obyczajowa komedia salonowa, w której autor daje popisy błyskotliwego dowcipu i szermierki słownej.

Frywolnie w Syrenie

Syrena grać będzie i w lipcu, i w sierpniu. Rozpocznie pod koniec tego miesiąca - 27, 28 i 29. Na początek zaproponuje widzom swój najnowszy spektakl kabaretowy „Polaków życie seksualne”. Premiera odbyła się w drugiej połowie maja, przedstawienie wyreżyserował Andrzej Zaorski. Muzyka - Włodzimierz Korcz. Ze sceny słychać teksty Tuwima, Grońskiego, Hemara, Własta w interpretacji m.in.: Katarzyny Skrzyneckiej, Aliny Janowskiej, Edwarda Dziewońskiego. Aktorzy w piosenkach i monologach opowiadają, jak zmieniło się życie erotyczne Polaków - począwszy od międzywojnia, przez socrealizm, aż po nasze czasy. W sierpniu na afisz Syreny wejdą dwa kolejne spektakle - „Księżyc nad Buffalo” i „Boso, ale w ostrogach”.

DLA GAZETY

BARBARA BORYS-DAMIĘCKA

dyrektor teatru Syrena

Mam wyrobiony pogląd na temat letniego grania. Nieprawdą jest, że widzowie walą drzwiami i oknami. Ponieważ jednak panuje opinia, że z powodu własnych brewerii aktorzy jadą na tak długie urlopy, umówiliśmy się, że w tym roku nie będziemy zamykać teatrów na lipiec i sierpień. Zobaczymy, co życie przyniesie. To będzie taki sprawdzian.

KRZYSZTOF NIESIOŁOWSKI

dyrektor teatru Baj

Mój zespół odpoczywa, a występują teatry z Olsztyna, Katowic, Łodzi i Rzeszowa. Ten pomysł się sprawdził. Co prawda nie przychodzą do nas dzieci, które spędzają wakacje w ramach akcji „Lato w mieście” - opiekunom nie odpowiada popołudniowa godzina spektakli. Odwiedzają nas za to mamy i babcie z dziećmi. Zdarza się, że przychodzą widzowie z Ursynowa i Mokotowa, którzy na co dzień do nas nie zaglądają. Ważnym walorem jest też repertuar, nie gramy znanych widzom sztuk, ale goście pokazują to, co mają najlepszego. Warto było spróbować.

PIOTR DUDA

opiekun teatru Montownia

O pozostaniu w mieście podczas wakacji zdecydowaliśmy już dawno. Pod tym kątem zaplanowaliśmy termin naszej premiery „Trans-Atlantyku” Gombrowicza, także w tym czasie zaproponowaliśmy prowadzenie warsztatów teatralnych w centrum kultury na Łowickiej, na koniec lata występujemy zaś w konkursie teatrów ogródkowych i gramy w Teatrze Powszechnym nasz pierwszy spektakl - „Zabawę”. Jakie są tego powody? Myślę, że nasza chęć grania i ciągła potrzeba spotykania się z widzami. Jesteśmy pod wieloma względami specyficznym zawodowym teatrem, dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda kontakt z publicznością „wakacyjną”. Zresztą, jak widać, nie tylko my o tym myślimy. Przyznajemy, że jesteśmy niepocieszeni, gdyż liczyliśmy, że inni jak zwykle pojadą na wakacje. Ale mogę zdradzić, że już myślimy o następnym sezonie ogórkowym.

ANNA SAPIEGO

dyrektor Teatru Dramatycznego

Sponsorem naszej sobotniej premiery jest m.st. Warszawa. Przedstawienie kabaretowe „Zazum” jest uzupełnieniem letniej oferty. Pozostałe pozycje w naszym repertuarze: „Farrago” i „O ministrze, który przysięgi dotrzymał” wybraliśmy świadomie, to są rzeczy lżejsze. Trudna sztuka nie zapełniłaby widowni, zwłaszcza że nasza duża scena liczy 600 miejsc. Żałujemy, że nie udało się nam wyjść z naszej siedziby i grać poza Warszawą. Mam nadzieję, że ten pomysł zrealizujemy w przyszłym roku.

TOMASZ MĘDRZAK

dyrektor Teatru Ochoty

Już w czasie matur spada frekwencja w teatrze, najgorszy miesiąc to czerwiec. Granie latem niesie pewne ryzyko, ale trzeba wiedzieć, kiedy ryzykować. Do 9 lipca mam już sprzedane bilety na przedstawienia „John i Mary”, są już rezerwacje na sierpień. Na realizację tej sztuki dostałem dodatkowe pieniądze, to mi dało pewną swobodę. My chcemy pracować w czasie wakacji, tylko ktoś musi nam pomóc - miasto, media. W ubiegłym roku, kiedy graliśmy, frekwencja wynosiła 70-80 proc., najgorszymi dniami były wtorki i środy, najlepiej wyglądały weekendy. W tym roku na razie sprzyja nam pogoda. Jeśli wrócą upały, to też nam to będzie sprzyjać - nasza sala od 1992 roku ma klimatyzację.

[podpis pod fot./rys.]

„Książę Myszkin”- propozycja teatru Rozmaitości

„Herbatka u Stalina” w teatrze Ateneum

„Trans-Atlantyk” teatru Montownia w Collegium Nobilium


(szukano: (datawydania>=2000/01/1) AND (datawydania<2000/11/01) AND (Konkurs Teatrów Ogródkowych))

© Archiwum GW, wersja 1998
Uwagi dotyczące Archiwum GW: mailto:ewa.klupsz@gazeta.pl